Matematik didefinisikan sebagai pembelajaran/kajian mengenai kuantiti, corak struktur, perubahan
dan ruang, atau dalam erti kata lain, kajian mengenai nombor dan gambar
rajah. Matematik juga ialah penyiasatan aksiomatik yang menerangkan
struktur abstrak menggunakan logik dan simbol matematik. Matematik
dilihat sebagai lanjutan mudah kepada bahasa perbualan dan penulisan,
dengan kosa kata dan tatabahasa yang sangat jelas, untuk menghurai dan
mendalami hubungan fizikal dan konsep.
Matematik juga adalah badan ilmu berpusat pada konsep-konsep ibarat
kuantiti, struktur, ruang, dan perubahan, dan disiplin kajian-kajian
ilmiah berkaitan dengannya; Benjamin Peirce memanggil ia “sains yang
melukis kesimpulan-kesimpulan yang perlu”. Ia berkembang, melalui
penggunaan pemujaradan dan penaakulan logik, daripada membilang,
pengiraan, pengukuran, dan kajian bentuk-bentuk dan pergerakan
objek-objek fizikal. Ahli-ahli matematik meneroka konsep-konsep tersebut
bertujuan untuk merumuskan corak-corak baru dan mewujudkan kebenaran
mereka secara penyuntingan ketat yang dipilih melalui aksiom dan takrif-takrif yang sesuai.
Pengetahuan dan penggunaan matematik asas sentiasa berada di dalam
bahagian sedia ada dan penting bagi kehidupan individu dan kumpulan
tertentu . Penghalusan bagi idea-idea asas adalah dapat dilihat purba di
teks-teks matematik berasal dalam Mesir kuno, Mesopotamia, India
Purba, dan China Purba, bertambah dengan ketelitian kemudiannya
diperkenalkan oleh Yunani Purba. Setakat ini , pembangunan diteruskan
dalam keadaan tidak sangat memberangsangkan sehingga Zaman Pembaharuan
pada abad ke-16 di mana inovasi-inovasi matematik berinteraksi dengan
penemuan-penemuan saintifik baru yang membawa kepada satu pemecutan
dalam pemahaman yang diteruskan.
No comments:
Post a Comment